Hoe meldt u afval

Wanneer moet ik het afval melden?

Moet u afval melden bij het LMA? Dan moet u dit doen binnen vier weken na de laatste dag van de maand. Bijvoorbeeld: het is 18 juli. Meld het afval dan voor 28 augustus.

Hoe kan ik het afval melden?

U kunt het afval op drie manieren bij ons melden:

  • elektronisch met behulp van XML (eigen software)
  • elektronisch met behulp van de webportaal
  • per post. Vul de formulieren in die horen bij uw afval en stuur ze naar: LMA, Postbus 2232
    3500 GE Utrecht. U kunt de formulieren bestellen via beurtvaartadres.nl.

Welke gegevens moet ik melden?

Meldt u afval dat u voor het eerst ontvangt? Dan moet u deze gegevens melden:

  • het afvalstroomnummer
  • de naam van het afval
  • de naam van het bedrijf dat u het afval stuurde
  • de naam van het bedrijf waarvan het afval is
  • waar het afval vandaan komt
  • waar het afval naartoe gaat
  • de Euralcode
  • de gebruikelijke benaming van het afval
  • de manier waarop u het afval gaat verwerken
  • of u het afval heeft laten ophalen via een route-inzameling of een inzamelingsregeling
  • de periode waarin u het afval ontving
  • het aantal kilo’s afval dat u ontving
  • het aantal vrachten afval dat u ontving

Meldt u het afval iedere maand? Dan moet u deze gegevens melden:

  • het afvalstroomnummer
  • de periode waarin u het afval ontving
  • het aantal kilo’s afval dat u ontving
  • het aantal vrachten afval dat u ontving

Let op: u heeft bedrijfsnummers nodig van alle bedrijven die met de afvalstroom te maken hebben. U kunt deze bedrijfsnummers aanvragen via AMICE of met dit aanvraagformulier.

Mijn bedrijf ontvangt en verwerkt afval, en gebruikt het in ons eigen bedrijf. Moeten we dit melden?

Ja, u moet een ontvangstmelding doen, maar ook een afgiftemelding als u het verwerkte afval weer naar een ander bedrijf stuurt.

Ik heb een maand niets ontvangen, wat nu?

U kunt een nulmelding doen. Hiermee laat u weten dat u niets heeft ontvangen. Zo voorkomt u dat de omgevingsdienst brieven stuurt of langskomt om te controleren of u inderdaad niets heeft ontvangen. Een nulmelding is niet verplicht.

Waarom zou ik een nulmelding doen als dat niet verplicht is?

Als u een nulmelding doet, weet de omgevingsdienst dat u niet vergeten bent om afval te melden. Zo voorkomt u dat de omgevingsdienst brieven stuurt of langskomt om te controleren of u inderdaad niets heeft ontvangen.